30.01.2020

Katsaus Monetra-konsernin vuoteen

Monetra-konsernin ensimmäinen toimintavuosi on nyt hienosti takanapäin. Voisi luonnehtia, että olemme harjoitelleet tietyillä toimintamalleilla ja työnjaolla. Nyt arvioimme, mitä tehtiin hyvin ja missä onnistuimme; mikä meni melko hyvin; mitä pitää tehdä vielä paremmin ja mitkä asiat jäivät tekemättä.

Näkyvin ja olennaisin asia oli kolmen uuden palvelukeskuksen perustaminen ja tässä olemme onnistuneet. Henkilökunta on ollut reippaasti ja positiivisin mielin mukana kehityksessä ja muutoksessa ja myös asiakkaat ovat ottaneet meidät hyvin vastaan. Vuoden mittaan olemme saaneet useita uusia asiakkaita ja asiakkuusneuvotteluja on käynnissä. Yhtenäisen Monetra-brändin alla myös uudet alueyhtiöt saavat näkyvyyttä ja selkänojaa kaikkeen tekemiseensä. Koska sote- ja maakuntauudistusta ei syntynyt, kunnat ovat jossain määrin valmiimpia tekemään ratkaisuja, kuinka organisoida talous- ja henkilöstöhallinnon palvelunsa jatkossa – tämä on auttanut kasvuamme. Olemme voineet olla iloisia siitä, että asiakkaamme tunnistavat ja tuntevat Monetran ja ovat kumppanuudesta erittäin kiinnostuneita. Haluamme tarjota mahdollisimman hyviä ratkaisuja asiakkaillemme nyt ja tulevaisuudessa. Asiakastyytyväisyys on ollut korkealla tasolla ja meitä suositellaan.

Konserni on hyvä tuki yksittäiselle, itsenäiselle alueyhtiöille, mutta toisaalta se sitouttaa tekemisen tapoihin. Yksi elementti työskentelyssä on, että teemme asioita tietyllä tavalla, yhdessä. Sisäisesti on sovittu työnjaosta ja tällainen keskittäminen onkin tyypillistä, kun työskennellään suuressa konsernissa ja pyritään tehostamaan ja yhdenmukaistamaan käytänteitä. Alkaneen vuoden aikana pyrimme saamaan konsernimuodosta suurimmat hyödyt irti.

Järjestelmäkokonaisuudet ovat selkiytymässä. Markkinakartoituksia on käynnistetty ja mm. maksuliikenteessä on meneillään suuri konsolidointi-projekti. Samoin meneillään on mittava asiakaspalvelun uudistusprojekti. Saimme vuoden aikana yhtenäisen IT-infran, mikä oli suuri ponnistus ja onnistui hyvin.

Konsernin johtaminen on erittäin mielenkiintoista ja haastavaa. Loppuvuodesta 2019 aloitin täysiaikaisena konsernin emoyhtiön toimitusjohtajana, mikä on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Paraikaa käydään keskusteluja in-house-asemasta ja tarkastellaan, mihin ala on menossa.

Investointirahaa on niukemmin kuin mikä olisi optimaalinen tilanne. Alalla kilpailukykyisenä pysyminen vaatii investointeja mahdollisimman hyviin järjestelmiin. Viime vuosi meni taloudellisesti kaikilla yhtiöillä kohtalaisesti ja tähän lopputulokseen voimmekin olla tyytyväisiä.

Jos luotaa vielä vuoteen 2012, kun Monetra Oulu aloitti Monetra Oy -nimisenä talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksena, voi todeta lukujen valossa seitsemän vuoden olleen huiman kasvun aikaa. Liikevaihtomme ja henkilöstömäärämme on seitsemässä vuodessa kymmenkertaistunut. Asiakasmäärä on kasvanut kahdesta isosta asiakkaasta noin 130:een yksittäiseen asiakkuuteen. Viimeistä kasvupyrähdystä siivitti sote- ja maakuntauudistus. Olemme voineetkin luottaa orgaaniseen kasvuun, josta suurkiitos kuuluu asiakkaidemme välittämään positiiviseen viestiin. Tällä tiellä on hyvä jatkaa!