Salamatulkkaus on turvallinen täsmäratkaisu korona-aikana – kaikki onnistuu, kun on hyvät työkalut
Monetra Tulkkipalvelun salamatulkkaus-palvelussa yllettiin uusiin ennätyslukemiin syyskuussa 2020. Kasvua edelliseen ennätykseen, tammikuun lukemaan, oli nähtävissä 20 %. Syyskuun aikana salamatulkkauksia tilattiin ja tehtiin 591 eli laskennallisesti lähes 20 päivässä. ”Taustalla on todennäköisesti korona-ajan luoma erikoistilanne”, luonnehtii Tanveer Sheerzad myynti- ja asiakkuusvastaava Monetran tekniseltä kumppanilta, Túlkalta. ”Etätulkkauksen tarpeen kasvua selittää erityisesti tietyillä alueilla vakavoitunut korona-tilanne. Palvelua tilaavat nyt erityisesti tietyt sairaalat ja varhaiskasvatusyksiköt. Näissä olosuhteissa etätulkkaus onkin huomattavasti turvallisempi vaihtoehto kuin jos tulkki olisi tilanteessa paikalla.” Tilastojen valossa Monetran asiakkaiden tilaamat suosituimmat kielet ovat olleet arabia, somalia ja tigrinia.
Teknistä puolta tarkasteltaessa etenkin puhelintulkkaukset ovat nostaneet suosiotaan ja lähes 95 % etätulkkauksista on puhelintulkkauksia. ”Puhelinverkko on luotettavin etenkin, jos osallistujia on useita. Ja puhelinyhteydestä voi vaihtaa kesken kaiken myös videoyhteyteen, jos tilanteessa pitää esimerkiksi esitellä jotain materiaalia”, Tanveer kertoo.
On odotettavissa, että etätulkkausten määrät ovat jatkossakin kasvussa, sillä on kaikkien osapuolten etu, kun tulkkaustilanne sujuu etänä eikä matkustukseen tarvitse käyttää aikaa eikä rahaa. Myös tulkkien työ on tehostunut, kun tulkkauksia voi tehdä ketjussa etätyöpisteeltä käsin eikä siirtymisiin kulu aikaa. ”Työn tekemisen tavat ovat muuttuneet viime aikoina radikaalisti, mutta kaikki onnistuu, kun on hyvät työkalut ja kun käytössä on hybridimalleja. Teknologiset ratkaisut ovat tulleet jäädäkseen”, Tanveer mainitsee.