31.08.2021

Tervetuloa ammentamaan veto- ja pitovoimaa työelämään

Kun helmikuussa kuntapäättäjäbarometrissa ilmeni, että lähes puolella kunnista on rekrytointivaikeuksia, päätimme nostaa veto- ja pitovoiman keskeiseksi teemaksi marraskuussa järjestettävään Rekrytoija2021-tapahtumaamme.

Samaan aikaan koronatilanne jatkoi muuttumistaan niin, että ajatus kahden päivän mittaisesta lähitapahtumasta, valtakunnallisesti tunnetusta rekrytointiammattilaisten kohtaamispaikasta piti vaihtaa etäosallistumisen mahdollistavaksi hybridiksi. Huomasimme kuitenkin pian, että hybriditapahtuma tulisi rakentaa täysin eri tavalla kuin lähitapaaminen. Tapahtuman tekninen laadukkuus tulisi varmistaa ja kestoltaan tapahtuman tulisi olla kompakti. Nämä asettivat tapahtumalle omanlaisensa haasteet. Mutta nyt olemme iloisia tarjolla olevasta kaksipäiväisestä kattauksesta, josta jokainen osallistuja löytää mielenkiintoisia sisältöjä tukemaan omaa työtänsä. Teknisinä kumppaneinamme ovat Howspace ja Videcam.

Haussa kuntarekrytoinnin korjaussarja ja työkalupakki  

Olemme ylpeitä voidessamme esitellä tapahtuman valovoimaisen juontajan Lauri Salovaaran. Laurilla eivät jutut lopu ja omalla persoonallaan hän luo osallistujille miellyttävän ilmapiirin tapahtumaan. Ensimmäisenä päivänä tilaisuuden avaa Kevan varatoimitusjohtaja Tapani Hellsten. Tapani valottaa puheenvuorossaan kuntarekrytoinnin ongelmakohtia, jonka jälkeen lähdetään etsimään ratkaisuja asiaan useiden eri alojen asiantuntijoiden puheenvuorojen myötä. Kuntabrändäyksen syväosaaja, brändisuunnittelija Tuomas Mujunen Brandsteinilta kertoo muun muassa, kuinka kunnan viehätysvoiman aidoin olemus kirkastetaan timantiksi. Tästä jatkaa Suomen johtava sosiaalisen median rekrytoinnin innostava suunnannäyttäjä ja kouluttaja Tom Laine, joka vastikään nimettiin kuuden parhaan joukkoon Top 50 Global Thought Leaders -listalla.

Yhteistyökumppanimme Kuntarekryn data-analyytikko Lasse Majava kertoo moderneista rekrytoijan tukipalveluista. Päivän yhteisen osuuden jälkeen osallistuja voi valita rinnakkaisohjelmaosuuksista itseään kiinnostavan vaihtoehdon: tarjolla on kuntien parhaita keinoja houkutella työntekijöitä ja asukkaita; kurkistus anonyymiin rekrytointiin, josta kertoo Rovaniemen kaupungin henkilöstöjohtaja Antti Määttä, sekä katsaus Pauliina Pihlajaniemen johdolla Psyconin ammattilaistyökaluihin onnistuvan rekrytoinnin analyysiin. Koska osuudet tallennetaan, ne voi katsoa myös jälkikäteen.

Kohti inhimillisempää ja parempaa työelämää

Toisena päivänä uppoudumme työelämän kipukohtiin ja niiden parantamiseen. Etä- ja monipaikkaisen työn asiantuntija Ulla Vilkman puhuu itsensä johtamisesta, ja uupumukseen lääkkeet esittelee Hälsan lääkäri Lari Karjula. Hän tarjoilee vastauksia kysymyksiin, ovatko uupuvat työntekijät uhka organisaatiolle vai organisaatio uhka työntekijöiden uupumiselle; miksi uuvumme sekä mitä työpaikkojen tulee huomioida, jotta uupumukset vähenevät. Päivän yhteisosuuden kääräisee kokoon Sanna Wenström, joka kertoo, kuinka positiivisella johtamisella saadaan aikaan hyvinvointia ja innostusta.

Rinnakkaisohjelmissa tehdään katsaukset mm. työoikeusasioiden ajankohtaisasioihin lakimiesten Maiju Kurvin ja Johanna Teijonmaan johdolla.  Oulun kaupungin hyvinvointipalveluiden henkilöstöpäällikkö Jari Partanen puolestaan kertoo, kuinka työntekijöitä voidaan sitouttaa kuntien keikkatyöhön.

Tule mukaan ja tuo tiimisikin! 

Olemme halunneet luoda mahdollisimman mielenkiintoisen ja monipuolisen, kahden päivän mittaisen tapahtuman, jonka sisällöstä jokainen henkilöstöalan asiantuntija löytää varmasti tarttumapintaa. Tapahtuman sisältö soveltuu myös oivallisesti esimerkiksi tiimin kehittämispäivän alustukseksi: ryhmälippu tulee myös varsin edulliseksi. Howspacen alusta tarjoaa loistavat mahdollisuudet interaktiivisuuteen, ja keskustelua voi jatkaa vielä tilaisuuden jälkeenkin.

Toivotammekin kaikki erittäin lämpöisesti tervetulleiksi joko Oulun Nuottasaarentielle tai etäyhteyksien päähän! Lue lisää sivuiltamme rekrytoija.fi ja ilmoittaudu tästä.

Monetra Oulu, rekrytointipalvelut sekä Rekrytoija2021-tapahtumapäällikkö
Sanja Starck