Esimiehen käsitys käytännön prosessityöstä avartuu jalkautumalla
Monetra Oulu Oy:n Nuottasaarentien toimipisteen aulan kiireinen arki koostuu vaihtelevista tilanteista ja monenlaisista rutiinitehtävistä. Aulassa työskentelee vakituisesti kahdesta kolmeen työntekijää, mutta kuinka käy, kun kaikki ovat yhtäaikaisesti pois? ”Tällainen tilanne sattui kesällä. Tiesin, että aulahenkilöt olivat yhden päivän lomalla samaan aikaan ja näin siinä mahdollisuuden käydä itse tutustumassa aulapalvelun tehtäviin konkreettisesti. Tulin itse tuuraamaan”, kertoo aulapalvelupisteen esimies, palvelujohtaja Jussi Kauppi.
Prosessityöhön jalkautuminen on johtajien ajankohtainen trendi, sillä se avaa esimiehelle omaan työhön näkemyksiä, millaisista kokonaisuuksista arki koostuu, millaisia ominaisuuksia se työntekijältä vaatii ja tärkeimpänä – miten esimies voi ottaa nämä asiat omassa työssään huomioon. ”Kokemus avartaa ja tuo aivan eri tavalla esille käytännön asioita kuin esimerkiksi sähköposti tai jokin dokumentti, jonka saan luettavakseni”, kertoo Jussi Kauppi. Tätä edestä johtamisen tapaa hyödynnetään muun muassa Stockmannilla, jossa johtajat jalkautuvat myymälöihin ja asiakaskohtaamisiin.
Johtaja tiskin takana on aulassa vieraileville monetralaisille ja asiakkaille iloinen kokemus. ”Meille on arvokasta, että voimme viestiä siitä, että tarvittaessa esimies hyppää itse remmiin. Aulapalvelu on hyvä näköalapaikka itse asiassa kaikkeen arkeemme”, kertoo Monetran toimitusjohtaja Päivi Pitkänen. Jussi Kauppi suosittelee prosessissa työskentelemistä muillekin esimiehille: ”Tästä voisi ottaa pysyvän tavan, sillä uusia asioita tulee jatkuvasti. Esimiehen on hyvä olla kärryillä, mitä johdettavassa työssä vaaditaan, ovatko työskentelyolosuhteet tarkoituksenmukaiset ja miten prosessit kaikkineen toimivat. Työtehtävien kehittäminen on helpompaa yhdessä työntekijöiden kanssa, kun esimies tietää, mistä on kyse. Myös mahdolliset ongelmat tulevat tällä tavalla esille”, mainitsee Jussi Kauppi.
Teksti:
Sanja Starck
Monetra Oulu Oy