Tunnusluvut kertovat kehityksen vuodesta
Viisi vuotta täyttävä Monetra kasvoi ja kehittyi kiivaasti vuonna 2016. Kasvua siivittivät erityisesti tulkkipalvelun tilausvolyymit ja Jyväskylän tulkkipalvelun toimipisteen liittyminen Monetraan. Pääprosessiemme volyymit noudattelevat edellisvuosien suuntauksia. Monetran henkilöstömäärä vuoden lopussa oli 170. Monetran liikevaihto kasvoi vuoden aikana 21 %.
Pystyimme tehostamaan toimintaamme keskimäärin 13 % prosessista riippuen. Palvelun laatu on pysynyt hyvänä ja oikeellisuusprosentti volyymiperusteisissa palveluissa oli 99,8−100 %. Kuluneena vuonna luotiin projektimalli, IT-strategia sekä asiakaspalvelu- ja asenneosaaminsen mittari.
Asiakastyytyväisyys on pysynyt hyvällä tasolla: yli 90 % asiakkaista suosittelisi Monetraa muillekin. Seuraamme asiakastyytyväisyyttä jatkuvasti ja näin pystymme reagoimaan nopeasti mahdollisiin kehitystä vaativiin kohteisiin.
Henkilöstötyytyväisyysmittaukseen perustuen voidaan todeta, että henkilöstömme on sopeutunut hyvin jatkuvaan muutokseen. Työhyvinvointikyselyn tuloksena selvisi myös, että 93 % suosittelisi Monetraa työpaikaksi tuttavilleen. Koko esimiehistö sai hyvät arvosanat työstään. Koska alamme on muutoksessa myös automatisoinnin ja robotiikan johdosta, rohkaisemme henkilöstöämme hankkiutumaan lisäkoulutuksiin. Henkilöstömme eläköitymisen painopiste on vuosissa 2017−2020.
Yhteiskunnallinen maanlaajuinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus ja sen myötä uudet maakunta-, sote- ja hankintalaki tulevat vaikuttamaan Monetran tulevaisuuteen merkittävästi. Asiaan on ryhdytty varautumaan erilaisin suunnitelmin.
Teksti: Sanja Starck