10.03.2023

Asiakasmaksujen laskutus on viivästynyt Pirkanmaan hyvinvointialueella

Pirkanmaan hyvinvointialueen tammi- ja helmikuun asiakasmaksujen laskuissa on viivästyksiä. Iso osa asiakkaista ei ole vielä saanut laskua käyttämistään palveluista. Laskutus pyritään saamaan ajan tasalle maaliskuun loppuun mennessä.

Hämeenkyrön ja Nokian kotihoidon ja asumispalveluiden laskutus on vasta alkamassa, ja näiden palveluiden asiakkaille laskut tulevat myöhemmin.

Asiakaslaskutus perustuu asiakas- ja potilastietojärjestelmiin merkittyihin tietoihin. Järjestelmät on siirretty kunnilta hyvinvointialueelle tämän vuoden puolella, kun kunnat saivat viime vuoden laskutuksensa valmiiksi. Hyvinvointialueen laskutusta on päästy aloittamaan siirron jälkeen, ja valtaosa tammikuun asiakasmaksuista saadaan käsiteltyä tämän viikon loppuun mennessä.

Tavoitteena on, että Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakasmaksujen laskutuksen ruuhka saadaan purettua maaliskuun aikana. Huhtikuusta alkaen asiakkaat saavat laskunsa tavanomaisen ajan kuluessa.

Jos asiakkaalle tulee laskutuksen viivästymisen takia vaikeuksia maksaa laskujaan, laskuille voi saada lisää maksuaikaa tai niille voidaan tehdä maksusuunnitelma. Jokaisen laskun mukana on laskutuksen asiakaspalvelun yhteystiedot. Laskutuksesta vastavat yhteistyössä Pirkanmaan hyvinvointialue ja Monetra Pirkanmaa Oy. Laskun sisältöä ja aiheellisuutta koskevissa asioissa otetaan yhteyttä Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakasmaksujen asiakaspalveluun, ja eräpäivän siirtoihin ja maksusuorituksiin liittyviin tiedusteluihin vastaa Monetra.