02.05.2017

Sotessa ei ole varaa talous- ja palkkahallinnon kaaokseen

KIRJOITUS KUNTALEHDESSÄ 27.4.2017

Perustoimeentulotuen siirtäminen Kelaan on johtanut kaaokseen. Hakemukset ovat ruuhkautuneet ja moni tuen saaja on joutunut inhimillisesti mahdottomaan tilanteeseen. Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen on arvioinut, että tilanne saadaan hallintaan kevään aikana.

Suomi valmistautuu vielä suurempaan uudistukseen. Sosiaali- ja terveyspalvelut siirretään maakuntien vastuulle. Miten valtavasta urakasta selvitään, jos monta vuotta valmisteltu yhden etuuden siirto aiheutti tällaisen kaaoksen?

Sote-uudistukseen liittyy valtavasti avoimia kysymyksiä, kuten se, miten potilastietojen siirto järjestetään tai miten taloushallinto ja palkanmaksu toimivat uudessa mallissa. Maakuntien palvelukseen siirtyy kunnista myös noin 220 000 työntekijää.

Hallitus on todennut, että sote-uudistuksesta aiheutuu kymmeniin miljooniin nousevia muutoskustannuksia. Uusien ICT-järjestelmien hintalappu on lähempänä miljardia euroa. Kaikkien järjestelmien pitäisi toimia vuoden 2019 alusta. Siksi niiden uudistamista kiirehditään.

Mutta miksi toimivaa talous- ja palkkahallintoa pitäisi ajaa kiireellä kaaokseen? Kunnat hoitavat palkka- ja henkilöstöhallintoa jo nyt tehokkaasti. Alueelliset palvelukeskukset ovat rakentaneet järjestelmänsä ketteriksi. Palkanmaksuun liittyviä prosesseja on automatisoitu. Työntekijät saavat palkkarahat tililleen ajallaan ja oikein laskettuina.

Miksi jo toimivia palkkahallinnon kokonaisuuksia pitäisi lähteä rikkomaan, jos pelkät muutoskustannukset ovat valtavat? Sote-uudistuksen tarvetta on markkinoitu sen tuomilla säästöillä. Muutoksen valmistelussa on jo nyt resurssipulaa. Tukipalveluissa ollaan jo myöhässä, jos kaiken pitäisi olla valmista vuoden 2019 alusta.

Tukipalveluyhtiön johdon hankintaan kuluu kuukausia, uuden tukipalveluyhtiön järjestäytymiseen ja sen jälkeen edessä olevaan järjestelmien määrittelyyn ja niiden kilpailutuksen valmisteluun menee vuosi. Lisäksi on varattava aikaa käyttöönotolle ja tuotannon vakauttamiselle. Kaiken kaikkiaan voi kestää jopa kolme vuotta ennen kuin uusi tukipalveluyhtiö ja sen ICT-järjestelmät ovat toiminnassa.

Meillä ei ole varaa siihen, että turhan kireäksi vedetyn aikataulun seurauksena Suomeen syntyy satojatuhansia ihmisiä koskettava hallinnon ja palkanmaksun kaaos. Sotessa tärkeintä on kuitenkin taata potilaiden laadukas hoito. Kustannustehokkuuden varmistamiseksi tarvitsemme mahdollisimman tehokasta ja automatisoitua tukipalvelujen tuotantoa. Tähän paras malli on jo toiminnassa oleva alueellisiin palvelukeskuksiin tukeutuva.

Maakuntien on pian tehtävä päätöksiä tukipalvelukumppaneistaan, jotta kymmeniä kuntia koskevat järjestelmät saadaan toimimaan saumattomasti. Nyt tarvitaan malttia. Järkevällä tavalla tehtävät rakenteelliset ja hallinnolliset uudistukset edellyttävät riittävän pitkää siirtymäaikaa talous- ja palkkahallinnon tehtävien hoitamiseen.

Mari Eklund, toimitusjohtaja, Aditro Public Oy
Päivi Pitkänen, toimitusjohtaja, Monetra Oy