Asiakasreferenssi Port Oulu
“On huojentavaa tietää, että talous- ja palkkahallinnon asiantuntijoiden tietotaito on aina ajan tasalla. Monetra pitää huolta oman väkensä osaamisesta ja kynnys ottaa yhteyttä asiassa kuin asiassa on matala.”
Mira Juola,
Talous- ja henkilöstöpäällikkö
Oulun Satama Oy
Enemmän ennakoitavuutta
Oulun Satama Oy – Port of Oulu, on aivan Oulujoen suulla sijaitseva Perämeren suurin yleissatama ja Oulun kaupungin tytäryhtiö. 1300-luvulta asti jatkunut vilkas vesiliikenne tarkoittaa nykyään vuodessa lähes 600 vierailevaa alusta ja yli kolmea miljoonaa tonnia läpi kulkevaa rahtia. Vuonna 2018 toteutettava 12,5 metrin syväväylä mahdollistaa entistä kustannustehokkaammat kuljetukset Oulun sataman asiakkaille, ja syväväylän myötä Oritkarin alueesta on tulevina vuosina kehittymässä voimakkaimmin kasvava logistiikka-alue Pohjois-Suomessa.
Satamatoimiston työhuoneessaan istuen Mira Juola iloitsee siitä, että henkilömäärältään pienikin organisaatio, jolla hallinnollisia ihmisiä on vain kourallinen, voi saada käyttöönsä osaamista ja asiantuntemusta, jota olisi itse haastavaa ylläpitää. ”Kun mietitään kirjanpito- ja työaikalain, sekä verotuksen puolella tapahtuvia muutoksia, on huojentavaa tietää, että tietotaito näiden asioiden osalta on aina ajan tasalla. Monetra pitää huolta oman väkensä osaamisesta ja kynnys ottaa yhtyettä asiassa kuin asiassa on matala.”
Juola on itse toiminut aiemmassa työpaikassaan järjestelmäpäällikkönä, joten hän tietää mitä järjestelmien käyttöönotto, pääkäyttäjyys, ylläpito ja kehittäminen vaativat. Esimerkiksi matkalaskujen käsittely on Juolan mukaan Monetran hallinnoiman järjestelmän avulla erittäin käyttäjäystävällistä ja hinnaltaan kohtuullista – verrattuna siihen, että organisaatio hankkisi järjestelmän ja hoitaisi ylläpidon itsenäisesti.
Räätälöity palvelukokonaisuus
Juola on työskennellyt satamayhtiön talous- ja henkilöstöpäällikkönä vuoden 2016 alusta alkaen. Satama edustaa Monetralle perinteisen asiakkuuden mallia, jossa palveluna ostetaan talous- ja palkkahallinnon perustoiminnot. Juola kertoo: ”Sataman liiketoimintaan liittyvä hallinnollinen työ tehdään meillä satamatalolla, esimerkiksi satama- ja tavaramaksujen laskutus. Muutoin käytämme talouden ja palkanlaskennan perusprosesseissa Monetran hyvää osaamista ja asiantuntemusta hyödyksemme.”
Prosessiosaamisen lisäksi satamassa ollaan tyytyväisiä Monetran tapaan panostaa asiakassuhteeseen. Fyysisen läheisyyden lisäksi tiivis yhteydenpito on koettu hyväksi. ”Varsinkin muutostilanteissa olemme tehneet Monetran asiantuntijoiden kanssa hyvinkin tiivistä yhteistyötä – joka on toiminut erinomaisen hyvin. Lisäksi säännölliset prosessikohtaiset läpikäynnit asiakkuusvastaavan kanssa, sekä tutustuminen sataman asioita hoitaviin monetralaisiin ovat tehneet asioinnista helppoa ja tehokasta.”
Tämä referenssitarina on osa Monetra-konsernin vanhojen referenssitarinoiden sarjaa.