19.04.2024

Inhouse-asemaan suunnitellaan rajoituksia

Suomen hallitusohjelmaan on kirjattu tiettyjä rajoitteita inhouse-organisaatioiden asemaa koskien. Tällaisia ovat mm. 10 % vähimmäisomistusoikeus. Kevään 2024 aikana kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tekee elinkeinoministeriön toimeksiannosta selvitystä inhouse-yritysten palveluiden käytön laajuudesta sekä kaavailtujen rajoitusten vaikutusten arvioinnista.

Lainsäädäntöä suunnitellaan tiukennettavan myös siten, että inhouse-hankintoja voitaisiin tehdä vain silloin, kun ne ovat kokonaistaloudellisesti edullisempia kuin markkinoilla toimivat vaihtoehdot tai kun tähän on muu erityisen painava intressi. Mikäli markkinoilta ei löytyisi tarjontaa, tällöin inhousen tarjoamia ratkaisuita voitaisiin käyttää. Lainvalmistelua tehdään hankintalakityöryhmässä, joka luovuttaa selvityksen tulokset eduskunnan käsittelyyn tämänhetkisten arvion mukaan syksyllä 2025. Omistaja-asiakkuuksien näkökulmaa selvityksessä tuovat esille Kuntaliitto ja Hyvil (Hyvinvointialueiden edunvalvonnan tuen ja palvelutoiminnan yhtiö). Monetralla ja muilla inhouse-yhtiöillä ei ole omaa edustustaan työryhmässä, mutta asiakkuuksiemme edustajat tuovat inhouse-organisaatioiden näkökulmaa esille.

Kustos ry tekee työtään inhouse-edunvalvojana

Inhouse-toiminta on laajamuotoista ja yrityksiä toimii mm. ICT-, talous- ja henkilöstöhallinnon-, siivous- ja puhtaanapito-, ateria- sekä kiinteistöhuoltopalveluiden aloilla. Yhteistä yrityksille on, että ne tuottavat palveluitaan suurivolyymisesti, kustannustehokkaasti ja määrämuotoisesti, kunta- ja hyvinvointialueasiakkuuksiensa tarpeisiin vastaten. Suomessa toimii noin 250 kunta- ja hyvinvointialueomisteista inhouse-yritystä.

Inhouse-yritysten asemaa julkisessa keskustelussa tuo esille Kustos ry, joka on julkistoimijoiden palvelukumppaneiden, kuten Monetran, edunvalvontajärjestö. Kustos on selvittänyt näkemyksiä inhouse-yhteistyöstä niin asiakkuusorganisaatioiltaan kuin inhousejen kumppaniyrityksiltäkin. Asiakkuusorganisaatiot arvostavat inhouse-kumppanuutta ja luottavat siihen mm. huoltovarmuuden ja kustannustehokkuuden vuoksi. Kyselystä selvisi myös, että asiakkuusorganisaatiot ovat huolissaan kaavailtujen inhouse-rajoitusten toteutumisesta.

Inhouse-yhtiöt hankkivat kaikkiaan noin 52 % liikevaihdostaan markkinoilla toimivilta yksityisyrityksiltä. Valtaosa noin 70 kyselyyn vastanneesta yrityksestä piti hyvinvointialueiden ja kuntien palveluintregraattoreina ja -kilpailuttajina toimivia inhouse-yhtiöitä merkittävinä kumppaneinaan.

Tilanteen kehittymistä seurataan

Monetran johto on tietoinen tilanteesta, seuraa sitä ja varautuu tulevaan. On tunnistettu, että asiakkuusorganisaatioiden palveluiden järjestämisen tarve jatkuu mahdollisista inhouse-rajoitusten toteutumisesta huolimatta. Monetra haluaa turvata kaikkien asiakkaiden palveluiden jatkuvuuden, myös muutostilanteissa. Asiakkaiden kanssa tilannetta tarkastellaan säännöllisesti neuvottelukunnissa ja asiakastapaamisissa.


Monetra-konserni on Kustos ry:n jäsen – lue lisää Kustoksen työstä täältä: kustos.fi