Slide

Case Tuusulan kaupunki

Maine rakentuu tosiasioista – kun tehdään tarpeeksi hyvää, se kertoo omaa viestiään 

Noususuhdanteessa elävä Tuusula rakentaa ja kehittää vauhdikkaasti palveluitaan ja infrastruktuuriaan. Kunta tarvitsi talous- ja henkilöstöhallinnon tukipalveluiden tuottajaksi kattavan pakettiratkaisun ja valitsi kumppanikseen Monetra Oulun. 

Tuusula on Suomen kiivaimmin kasvava, taloudellisesti hyvinvoiva, luonnonrauhaa ja pääkaupunkiseudun läheistä dynaamisuutta asukkailleen tarjoava kunta. On helppoa nähdä, minkä vuoksi Tuusulaan halutaan muuttaa: saatavilla on tontteja asumiseen ja yrittämiseen sekä kattavasti palveluita. Kunta huokuu kyläyhteisömäisyyttä sekä yhteistä tekemisen meininkiä, joka siivitti myös Monetra-projektin sujuvasti valmiiksi.

Satu Kuivasto (vt. kansliapäällikkö, aiemmin henkilöstöjohtaja) avaa tuusulalaista, yhteisen tekemisen periaatetta: ”Ajattelemme niin, että kun teemme yhdessä tarpeeksi paljon hyviä asioita, se kertoo omaa hyvää viestiään. Ihmiset tekevät päätöksiä esimerkiksi asuinpaikkakuntaa valitessaan näiden viestien pohjalta – osittain tunteisiin, mutta myös järkeen perustuen. Täällä on hyvä tunnelma, ja sen lisäksi myös tunnuslukujemme valossa olemme vetovoimainen. Visioimme laajasti, investoimme suuresti ja tämän lisäksi priorisoimme järkevästi, jotta pystymme pysyttelemään luontaisen kasvun perässä”, Satu Kuivasto kertoo. Kunnan kasvaessa myös muiden palveluiden täytyy kasvaa.

Vahvat rakenteet kantavat niin monitoimitalossa kuin palveluntuotannossakin

Monetra-kumppanuuteen Tuusulassa päädyttiin perinpohjaisen tutkimisen jälkeen. Dynaamisessa kunnassa tiedostetaan arjen laadukkuuden merkitys: se näkyy muun muassa investoinneissa kestävään kehitykseen mm. puurakentamisen edelläkävijänä, mutta yhtä lailla myös odotusarvona mm. talous- ja henkilöstöhallinnon tukipalveluiden toimivuutta kohtaan. Luotettavuus ja toimintavarmuus olivat tärkeitä syitä, miksi Tuusulassa talous- ja henkilöstöhallinnon tukipalveluiden kumppanivalinta kohdistui Monetra Ouluun. ”Meillä on 1800 työntekijää ja heidän arkensa kannalta on todella tärkeää, että esimerkiksi palkka tulee oikea-aikaisesti ja oikein. Palkka on pyhä”, Satu Kuivasto painottaa. ”Haluamme olla kärkikunta myös työnantajabrändin kannalta tarkastellen”, Kuivasto kertoo. Kunnan henkilöstöhallinnossa tiedostetaan tämä ja tiimi onkin täynnä osaamista.

Palvelussuhdepäällikkö Sirkku Johansson kertoo, että palkituista puurakennuksistaan ylpeä Tuusula investoi seinien lisäksi myös henkilöstön osaamiseen. ”Huolehdimme tekijöistämme ja mm. rekrytointihaasteisilla palvelualueilla kannustamme henkilöstöä kouluttautumaan. Tämä onkin osoittautunut pitovoiman kannalta hyväksi strategiaksi. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen alalla kunta on haluttu työnantaja”, Sirkku Johansson mainitsee. Näistä kaikista asioista vetovoima rakentuu.

Aitoa kumppanuutta alusta alkaen  

”Tuusula-projekti oli Monetra Oululle erinomainen tilaisuus osoittaa vastaanottokykynsä ja projektinhallinnan laadukkuus”, luotaa projektipäällikkö Johanna Niskanen Monetra Oulusta. Hänen mukaansa projekti oli varsin mittava. Huolellinen valmistautuminen tuotti toivottua tulosta myös asiakkaan näkökulmasta: ”Ensimmäisestä palkka-ajosta lähtien kaikki meni nappiin”, Satu Kuivasto kertoo Tuusulan kokemukset. Onnistuneen lopputuloksen taustalla on tiivis yhteistyö, selkeä roolitus, aikatauluista kiinni pitäminen, riittävä resursointi ja sitoutuminen – kirjaimellisesti aito kumppanuus.

Projektin jälkeen siirryttiin jouhevasti asiakkuuden hoidon malliin, josta Monetra Oululla on yli 10 vuoden kokemus. ”Asiakkaan näkökulmasta tämä malli on oikein hyvä. Asiakkuuspäälliköllä on kokonaisnäkemys asiakkuuden tilasta ja tarpeistamme, mikä tuo todellista lisäarvoa meille”, Kuivasto kuvailee. ”Lisäksi Monetrassa on palveluasenne kohdallaan. Ensimmäinen vastaus ei ole koskaan ollut: Ei onnistu!”.

Kun kunta ulkoistaa talous- ja henkilöstöhallinnon tukipalvelut kumppanitoimijalle, motiivina on usein toiminnan tehostaminen ja konkreettiset säästöt. Tuusula on pystynyt tähän alle puolessa vuodessa asiakkuuden hoidon malliin siirtymisen jälkeen. ”Esimerkiksi ostolaskujen automatisoinnissa olemme pystyneet useissa tapauksissa jopa 90 % automaatioasteeseen, ja tämä täyttyy Tuusulan kehittymispyrkimyksen avulla varsin nopeasti”, kertoo projektipäällikkö Johanna Niskanen.

”Molemminpuolisesti vallitsee luottamuksen olo. Hienossa yhteishengessä ratkomme vastaan tulevat asiat”, summaavat Satu Kuivasto, Sirkku Johansson ja Johanna Niskanen alkanutta yhteistyötä. Kun kehykset ovat kunnossa myös talous- ja henkilöstöhallinnon palveluissa, on helppoa keskittyä olennaisiin asioihin.

Tiesitkö tämän Tuusulasta?

  • palkansaajia: 1800
  • asukkaita: 42 000
  • pinta-ala: 225,4 km²
  • Erikoista Tuusulassa:
    • 3-kerroksinen hirsirakenteinen monitoimitalo Monio, jossa toimivat Tuusulan lukio, Tuusulan opisto, Tuusulan Kuvataidekoulu, sekä Keskisen Uudenmaan Musiikkiopisto. Monipuolinen käyttö tuo kaikenikäisiä kuntalaisia yhteen ja kannustaa eri toimijoiden väliseen yhteistyöhön. Monio sai Puupalkinnon vuonna 2023, jolloin se otettiin käyttöön. Monio on yksi Suomen suurimmista hirsirakennuksista.
    • Martta Wendelin -päiväkoti, CLT-materiaalista (Cross Laminated Timber eli massiivinen puulevyrakenne) rakennettu, 200 lapsen päivähoitopaikka. Rakennus otettiin käyttöön vuonna 2022 ja se voitti Arkkitehtuuri Finland -palkinnon samana vuonna. Rakennuksessa yhdistyvät kestävällä tavalla hillitty tyylikkyys, vaihteleva arkkitehtoninen rytmikkyys, monessa tasossa avautuva, turvallinen eteläpiha sekä suuret, useisiin ilmansuuntiin suuntautuvat ikkunat.
    • Luontoa ja kaupunkimaisuutta yhdessä kunnassa. Tuusula on verrattain laaja kunta Uudenmaan alueella. Tuusulajärvi ja sen ympäristö tarjoavat kuntalaisille erinomaisia vapaa-ajan viettomahdollisuuksia. Monipuoliset ja kattavat kulkuyhteydet Helsinkiin, lentokentille ja satamiin ovat kunnan elinvoiman kannalta keskeisiä.