Slide

Pekka Rajala, Limingan kunnanjohtaja

"Tiedämme, että kaikki on aina ajan tasalla. Rehellisesti itse nukun yöni paremmin, kun tekemisen takana on isompi organisaatio."

Slide

Katja Vuorinen, Limingan kunnan hallintojohtaja

"Monetra viesti ja piti henkilöstön kartalla muutoksista koko ajan."

Case Limingan kunta

“Liittyminen Monetran asiakkaaksi oli strateginen ratkaisu riskienhallinnan kannalta. Oma toimintavarmuutemme oli päätöksentekohetkellä haavoittuvaista, kun varajärjestelmää ei käytännössä ollut.”

Pekka Rajala,
Kunnanjohtaja
Limingan kunta


 

Pioneerina mukaan

Liminka on Pohjois-Pohjanmaalla sijaitseva kunta, jonka voimakkaasti kasvava väkiluku on noin 10’000. Väestö on myös poikkeuksellisen nuorta. Lakeuksien lisäksi maisemasta löytyy myös kosteikko, Liminganlahti, joka onkin Euroopan arvokkain lintualue niin paikallisen lajiston kuin piipahtavien muuttolintujenkin ansiosta.

Monetran asiakkaana kunta on ollut vuodesta 2013 tultuaan mukaan ensimmäisenä Oulun ulkopuolisena organisaationa. Nykyisellään kunta hyödyntää Monetran palveluita laajasti, viimeisimpänä mm. tulkki- ja hankintajuristin palveluita. Toimisto- / taloussihteeripalvelun ostamistakin on harkittu.

Kunnanjohtaja Pekka Rajala kertoo, että vuosia sitten uuteen ajoi omien toimintojen kanssa havaitut riskit ja haasteet: ”Olimme tilanteessa, jossa ihmisten kouluttamiseen ja tietojärjestelmien ja ohjelmistojen uudistamiseen olisi pitänyt satsata – paljon ja koko ajan. Monetralla oli tarjota hyvä ratkaisu niin riskien, toimintavarmuuden kuin henkilöstönkin kannalta. Pienenä organisaationa tämä on ollut järkevä ratkaisu, sillä kehitys on jatkuvaa.”

Rajala tunnistaa, että monessa kunnassa eletään nyt kriittistä muutoskautta ja edessä on päätöksien tekemistä: ”Me tietenkin olemme siinä mielessä onnellisessa asemassa, että päätös on jo tehty ja nyt näiden asioiden kanssa ei jouduta painimaan jatkuvasti, vaan tiedämme, että palkat tulevat tileille ja kaikki on ajan tasalla. Rehellisesti itse nukun yöni paremmin, kun tekemisen takana on isompi organisaatio.”

Erityisesti kiitosta saa aiempien haavoittuvuuksien paikkaaminen uusien järjestelyiden kautta. Ennen kunnalla esimerkiksi työskenteli kolme palkanlaskijaa, jolloin yhdenkin heistä sairastuminen tai lomalle jääminen kuormitti muita työntekijöitä. Monetran asiakkaana vastaavaa ongelmaa ei ole, sillä toimintavarmuus ei ole yksittäisistä henkilöistä riippuvaista. Myöskään työn kausiluontoisuus tai puolipäiväisyys eivät aiheuta ongelmia rekrytoinnin kannalta, kun Monetrasta lisäkäsiä voidaan ostaa joustavasti aina tarpeen mukaan.


Kehitystyössä ei unohdeta pieniä

Monetrasta osteta vain palveluita, vaan myös kehittämistyötä, johon yksin toimiessa ei olisi resursseja. Prosessien tehostaminen, uudet järjestelmät ja ammattitaidon lisääminen ovat asiakkuuden suurimpia hyötyjä. Ja vaikka Liminka onkin verrattain pieni asiakas, ei kunnassa ole koettu isompien jalkoihin jäämistä. Asiakkaiden monimuotoisuudesta on puolin ja toisin myös etua.


 

Pelko pois!

Palveluiden ulkoistamisen yhteydessä kunnan työntekijöiden mielissä saattaa muhia pelko: ”Miten minulle käy?” Limingassa hallintojohtajana työskentelevä Katja Vuorinen haluaa liennyttää näitä huolia: ”Meidän henkilöstöllä oli kivuton ja hyvä vastaanotto. Monetra viesti ja piti henkilöstön kartalla muutoksista koko ajan. Moni mietti, kapeneeko heidän oma työnkuvansa, mutta itse asiassa Monetran mahdollistama koulutus ja työn kierto ovatkin laajentaneet tehtäviä.” Limingan tapauksessa kaikki työntekijät siirtyivät Monetran alaisuuteen ja työmatka kulki jatkossa Ouluun. Alussa työntekijät tekivät Liminkaa, mutta nyt suurin osa on siirtynyt muihin asiakkuuksiin.

Myös esimiehet, joiden työstä palkanlaskijat ennen tekivät osan, ovat ottaneet haltuun henkilöstönhallinnan, joka heille kuuluu. Esimiesten osaaminen ja ymmärrys ovatkin nykyisellään toisella tasolla, kuin aiemmin, kun kunnan käytössä oleva asiantuntijuus on kehittynyt monipuolisesti.

Helppo suositella

Ensimmäisten joukossa Monetran asiakkaiden joukkoon liittyneen Limingan kokemukset luonnollisesti kiinnostavat – varsinkin organisaatioissa, joissa sisäiset riskit järjestelmien ja osaamisen suhteen ovat ajankohtaisia juuri nyt. ”Kyllä meille on soiteltu ja kyselty kokemuksia Monetrasta, kun olemme olleet tavallaan pilotti”, Vuorinen kertoo, ja muistelee yhteydenottoja tulleen varsinkin lähiseudun kunnista. ”Monetraa voi kyllä hyvillä mielin suositella muillekin.”

Entä millaisia terveisiä Limingasta halutaan lähettää Monetran palveluita harkitsevalle toimijalle? ”Ei muuta kuin painaa kaasua, edelleen tekisin saman päätöksen!”, Vuorinen vakuuttaa kunnanjohtajan ja talousjohtajan nyökytellessä yksimielisinä. Säästöjäkin kun asiakkuuden kautta on syntynyt: ”Meillä puhutaan kymmenistä prosenteista”, Rajala päättää.

Tule meille asiakkaaksi