Telian laskunvälityspalvelussa ilmennyt häiriötilanne ratkennut ja syy selvinnyt
Monetra-konsernin laskunvälityspalvelun kumppanitoimittaja Telian laskujenvälityspalvelukokonaisuudessa ilmeni tietokannan ennakoimaton, laaja häiriötilanne 30.9.2023.
Häiriötilanne vaikutti seuraaviin toimintoihin ja palveluihin: esilläpitopalveluun, laskujen välitys laskukanaviin, myyntilaskuihin, kuittausten ja virhepalautteiden välitykseen, Hydraan, Nessokseen, paperisten, sähköisten sekä EDI/OVT -muotoisten ostolaskujen vastaanottoon ja välitykseen. Häiriötilanne päättyi 7.10.2023.
Telian häiriötilanneraportin mukaan häiriön selvitystoimenpiteet käynnistettiin välittömästi tuotannon valvonnan hälytyksen tultua, yhteistyössä Telian infrapalveluiden kanssa. Häiriö johtui verkkolaskupalvelun virhetilanteesta kantapalvelimen levytilan täytyttyä. Tuotanto palautui normaalitilaan 7.10., jolloin myös asiakaskäyttöliittymät Hydra ja Nessos alkoivat toimia. Järjestelmän palauttaminen toimintakuntoon kesti poikkeuksellisen kauan suuren tietomäärän vuoksi.
Telia tiedottaa, että se on parantanut varautumistaan vastaisen varalle: jatkossa järjestelmä voidaan vastaavanlaisissa häiriötilanteissa palauttaa käyttöön tunneissa. Telian paremmalla varautumisella pyritään pitämään häiriötapauksessa käyttökatko mahdollisimman lyhyenä ja vaikutukset Monetran palvelutuotantoon pieninä.
Tietolähde: Telia Oyj:n häiriötilanneraportti 8/11/2023.